НЛП – Алфа и Тета ниво чрез играта "Азбука"




 Това са упражнения, основната цел на които е да доведат играещия до високопродуктивно състояние на съзнанието. Самото състояние може след това да се пренесе в проблемни ситуации в реалния живот.
Състоянието на Висока Ефективност се характеризира със спиране на вътрешния диалог, минимални мускулни напрежения, едновременно съгласувана работа на периферно и фокусирано зрение.

Опитите с енцефалограф показват, че в процеса на симулация* на игрите от Новия Код на НЛП в опитните играчи се наблюдават тета-ритми на главния мозък - вълни, характерни за граничното състояние между сън и реалност. Това състояние се използва в много школи за личностно и духовно развитие и, доколкото можем да съдим, Игрите на Новия Код на НЛП се явяват най-краткия път за попадане в това състояние. Средно една игра отнема 12-15 минути при начинаещите и 5-10 минути при опитните играчи, което се явява значителен напредък в сравнение с 30-60 минути за обичайната медитация. Освен това, в процеса на играта е необходимо да се поддържа постоянен контакт с външния свят, а това значи, че значително се опростява задържането на вниманието, без да се разсейваме.
__________________________________________________________________
* Става дума именно за симулация на игра, тъй като реално изпълнение на игра по време на снемане на енцефалограма е невъзможно: енцефалографа е твърде чувствителен към движения въобще и особено към движения на очите. В процеса на експериментите изпитваните само си представяли, че играят игра, запазвайки при това неподвижност.
Самото упражнение е напълно безвредно и много полезно за развитието на вниманието, концентрацията, влизане в алфа ниво и още куп ползи. Аналогична е работата с биофийдбек.
Биофийтдбек е метод, използван от лекари, психолози, ерготерапевти, консултанти, физиотерапевти, трудови терапевти, логопеди и др.

Игрите na Новия Код на НЛП, създадeни oт Джон Гриндер – Азбука и Н.А.С.А. се явяват класически и се преподават почти на всички тренинги по Новия Код. Eдновременнo с това, Джон публикува и правила за разработка на игри, като с това е направил възможно създаването на нови, по-интересни и увлекателни упражнения.

Игрите трябва да отговарят на следните задължителни критерии:
1)Задействане на двете полукълба: играещия трябва да извърша действия, изискващи едновременно или последователно въвличане на двете полукълба на главния мозък. Например: да използва както дясната така и лявата половина на тялото; да извършва математически изчисления и да пее едновременно.

2) Задействане на всички репрезентативни системи: визуална, аудиална и кинестетическа репрезентативни системи трябва да бъдат задействани в играта, при това не само на входа, но и на изхода. Играещия трябва да възприема информацию чрез очите, ушите и телесни усещания и да реагира на нея: да извършва движения, като произнася звуци или думи.

3)Паралелен процесинг: едновременно изпълнение на действия за различни полукълба и различни системи: например, изговаряне на текст и движения на ръцете.

4)Ритмичен компонент: играещия трябва да поддържа постоянен ритъм на движение и дишане. Ритъма може да се поддържа от ритмична музика, метроном или от собствените движения или думи на играча.

5)Минимално мускулно напрежение: при изпълнението на играта играещия трябва да поддържа минималното необходимо мускулно напрежение. Джон говори за "грациозност" на играча.

6)Мащабируемост: ако играта стане твърде проста или твърде сложна, трябва да има възможност пропорционално да се усложни или опрости.
Оригиналния вариант на АЗБУКА-та, предложен от Джон Гриндер, е изпълнен на лист А4, разделен на 30 клетки, във всяка от които са вписани по две букви. Горните букви съответстват на азбуката, а долните са спомагателни и обозначават думи: Д - "дясна", Л - "лява", З - "Заедно" . И горните и долните букви трябва да бъдат в един размер и стил.

А Б В Г Д Е
Д Л З Д Д З

Ж З И Й К Л
Л З Д Д З Д

М Н О П Р С
Л З Л Л З Д

Т У Ф Х Ц Ч
З Л Л З Д Л

Ш Щ Ъ Ь Ю Я
    З Д  Л  Д Л   З

За да играете на АЗБУКА с листа, трябва да го окачите да виси на нивото на очите, така че да се виждат добре всички букви. Правилата на играта са следните.
Четете азбуката в естествения и ред, мислено произнасяте буквите и едновременно с произношението, вдигате дясната, лявата или двете ръце заедно, в зависимост от това, каква е спомагателната буква под произнасяната буква (Д, Л или З съответно). При това, трябва да се придържате към определен ритъм - този, който ще ви бъде най-комфортен. В случай на грешка просто продължавате да играете по-нататък.
 

Аз препоръчвам обаче електронните варианти. Могат да се се свалят като приложения на вашето PC или да се играят на браузъра в интернет. Спестявате си горните чертежи, а и е малко по-ефективния вариант...(поне при мен).    

 Играта има за цел постигането на така нареченото от нейните създатели високопродуктивно състояние (High Performance State), което може да бъде разпознато по следните критерии :

1. Усещане за пълна въвлеченост в играта, при която е леко и интересно да се играе.
2. Поява на "вътрешния свидетел", който сякаш наблюдава играта на вашето тяло.
3. Достатъчно продължителна игра без грешки, в напълно отпуснато състояние. (Това не е задължителен критерий – грешките в състояние на висока продуктивност са допустими).
4. Поява на естествен смях или усмивка при грешка.
5. Естествене изправяне на стойката.
6. Поява на плавност и грация в движенията.
7. Желание играта да продължи и да не спира.

Това е същото състояние, което е цел и на всички медитативни практики. С играта "Азбука" се постига значително по-бързо отколкото с класическите методи. Играта не бива на отменя упражненията за концентрация и медитация в медитативна поза, трябва да се приема само като допълнение към тях.


Правила на играта

Изберете предпочитания от вас език (руски или английски). 

Маркирате отметка в допълните опции според вашите предпочитания. 
Изберете подходящата за вас скорост на играта. Нормалната стойност за начинаещи е 1 секунда, което означава, че буквите ще се сменят на всяка секунда. Ако при тази скорост ви е трудно да следите буквите, можете да я забавите като увеличите паузата примерно на 2 секунди. С времето ще натрупате опит и ще можете да намалите на половин секунда.

Вашата задача е да произнасяте мислено горната буква, долната буква определя коя ръка да вдигнете: 

[на руски ез. – П- правая рука(дясна ръка); Л- левая рука(лява ръка); В- вдвоем(двете заедно). 
 на англ. ез. – L- left hand(лява ръка); R- right hand(дясна ръка); B- both(двете заедно).]

Не е необходимо да вдигате ръцете много високо, ръката трябва да участва само до лакътя в движението. Старайте се през цялото време тялото да остава отпуснато, напрежение е допустимо само в мускулите, участващи в движенията.

В случай на грешка продължавайте да играете, все едно, че нищо не е станало.
Продължителността на играта се определя от времето, което ще ви е необходимо за навлизане в състояние на висока продуктивност. В началото за това ще са ви необходими 10-15 минути, а може би и повече. Постепенно, с натрупването на опит в играта, това време ще падне до 3-5 минути, в зависимост от вашето състояние преди началото на играта.







http://www.newcode.ru/soft/alphabet.html