Това са упражнения, основната цел на които е да доведат играещия до високопродуктивно състояние на съзнанието. Самото състояние може след това да се пренесе в проблемни ситуации в реалния живот.
Състоянието на Висока Ефективност се характеризира със спиране на вътрешния диалог, минимални мускулни напрежения, едновременно съгласувана работа на периферно и фокусирано зрение.
Опитите с енцефалограф показват, че в процеса на симулация* на игрите от Новия Код на НЛП в опитните играчи се наблюдават тета-ритми на главния мозък - вълни, характерни за граничното състояние между сън и реалност. Това състояние се използва в много школи за личностно и духовно развитие и, доколкото можем да съдим, Игрите на Новия Код на НЛП се явяват най-краткия път за попадане в това състояние. Средно една игра отнема 12-15 минути при начинаещите и 5-10 минути при опитните играчи, което се явява значителен напредък в сравнение с 30-60 минути за обичайната медитация. Освен това, в процеса на играта е необходимо да се поддържа постоянен контакт с външния свят, а това значи, че значително се опростява задържането на вниманието, без да се разсейваме.
Състоянието на Висока Ефективност се характеризира със спиране на вътрешния диалог, минимални мускулни напрежения, едновременно съгласувана работа на периферно и фокусирано зрение.
Опитите с енцефалограф показват, че в процеса на симулация* на игрите от Новия Код на НЛП в опитните играчи се наблюдават тета-ритми на главния мозък - вълни, характерни за граничното състояние между сън и реалност. Това състояние се използва в много школи за личностно и духовно развитие и, доколкото можем да съдим, Игрите на Новия Код на НЛП се явяват най-краткия път за попадане в това състояние. Средно една игра отнема 12-15 минути при начинаещите и 5-10 минути при опитните играчи, което се явява значителен напредък в сравнение с 30-60 минути за обичайната медитация. Освен това, в процеса на играта е необходимо да се поддържа постоянен контакт с външния свят, а това значи, че значително се опростява задържането на вниманието, без да се разсейваме.
__________________________________________________________________
* Става дума именно за симулация на игра, тъй като реално изпълнение на игра по време на снемане на енцефалограма е невъзможно: енцефалографа е твърде чувствителен към движения въобще и особено към движения на очите. В процеса на експериментите изпитваните само си представяли, че играят игра, запазвайки при това неподвижност.
Самото упражнение е напълно безвредно и много полезно за развитието на вниманието, концентрацията, влизане в алфа ниво и още куп ползи. Аналогична е работата с биофийдбек.
Биофийтдбек е метод, използван от лекари, психолози, ерготерапевти, консултанти, физиотерапевти, трудови терапевти, логопеди и др.
Игрите na Новия Код на НЛП, създадeни oт Джон Гриндер – Азбука и Н.А.С.А. се явяват класически и се преподават почти на всички тренинги по Новия Код. Eдновременнo с това, Джон публикува и правила за разработка на игри, като с това е направил възможно създаването на нови, по-интересни и увлекателни упражнения.
Игрите трябва да отговарят на следните задължителни критерии:
1)Задействане на двете полукълба: играещия трябва да извърша действия, изискващи едновременно или последователно въвличане на двете полукълба на главния мозък. Например: да използва както дясната така и лявата половина на тялото; да извършва математически изчисления и да пее едновременно.
2) Задействане на всички репрезентативни системи: визуална, аудиална и кинестетическа репрезентативни системи трябва да бъдат задействани в играта, при това не само на входа, но и на изхода. Играещия трябва да възприема информацию чрез очите, ушите и телесни усещания и да реагира на нея: да извършва движения, като произнася звуци или думи.
3)Паралелен процесинг: едновременно изпълнение на действия за различни полукълба и различни системи: например, изговаряне на текст и движения на ръцете.
4)Ритмичен компонент: играещия трябва да поддържа постоянен ритъм на движение и дишане. Ритъма може да се поддържа от ритмична музика, метроном или от собствените движения или думи на играча.
5)Минимално мускулно напрежение: при изпълнението на играта играещия трябва да поддържа минималното необходимо мускулно напрежение. Джон говори за "грациозност" на играча.
6)Мащабируемост: ако играта стане твърде проста или твърде сложна, трябва да има възможност пропорционално да се усложни или опрости.
Оригиналния вариант на АЗБУКА-та, предложен от Джон Гриндер, е изпълнен на лист А4, разделен на 30 клетки, във всяка от които са вписани по две букви. Горните букви съответстват на азбуката, а долните са спомагателни и обозначават думи: Д - "дясна", Л - "лява", З - "Заедно" . И горните и долните букви трябва да бъдат в един размер и стил.
А Б В Г Д Е
Д Л З Д Д З
Ж З И Й К Л
Л З Д Д З Д
М Н О П Р С
Л З Л Л З Д
Т У Ф Х Ц Ч
З Л Л З Д Л
Ш Щ Ъ Ь Ю Я
З Д Л Д Л З
Д Л З Д Д З
Ж З И Й К Л
Л З Д Д З Д
М Н О П Р С
Л З Л Л З Д
Т У Ф Х Ц Ч
З Л Л З Д Л
Ш Щ Ъ Ь Ю Я
З Д Л Д Л З
За да играете на АЗБУКА с листа, трябва да го окачите да виси на нивото на очите, така че да се виждат добре всички букви. Правилата на играта са следните.
Четете азбуката в естествения и ред, мислено произнасяте буквите и едновременно с произношението, вдигате дясната, лявата или двете ръце заедно, в зависимост от това, каква е спомагателната буква под произнасяната буква (Д, Л или З съответно). При това, трябва да се придържате към определен ритъм - този, който ще ви бъде най-комфортен. В случай на грешка просто продължавате да играете по-нататък.
Четете азбуката в естествения и ред, мислено произнасяте буквите и едновременно с произношението, вдигате дясната, лявата или двете ръце заедно, в зависимост от това, каква е спомагателната буква под произнасяната буква (Д, Л или З съответно). При това, трябва да се придържате към определен ритъм - този, който ще ви бъде най-комфортен. В случай на грешка просто продължавате да играете по-нататък.
Аз препоръчвам обаче електронните варианти. Могат да се се свалят като приложения на вашето PC или да се играят на браузъра в интернет. Спестявате си горните чертежи, а и е малко по-ефективния вариант...(поне при мен).
Играта има за цел постигането на така нареченото от нейните създатели високопродуктивно състояние (High Performance State), което може да бъде разпознато по следните критерии :
1. Усещане за пълна въвлеченост в играта, при която е леко и интересно да се играе.
2. Поява на "вътрешния свидетел", който сякаш наблюдава играта на вашето тяло.
3. Достатъчно продължителна игра без грешки, в напълно отпуснато състояние. (Това не е задължителен критерий – грешките в състояние на висока продуктивност са допустими).
4. Поява на естествен смях или усмивка при грешка.
5. Естествене изправяне на стойката.
6. Поява на плавност и грация в движенията.
7. Желание играта да продължи и да не спира.
Това е същото състояние, което е цел и на всички медитативни практики. С играта "Азбука" се постига значително по-бързо отколкото с класическите методи. Играта не бива на отменя упражненията за концентрация и медитация в медитативна поза, трябва да се приема само като допълнение към тях.
Правила на играта
Изберете предпочитания от вас език (руски или английски).
Маркирате отметка в допълните опции според вашите предпочитания.
Изберете подходящата за вас скорост на играта. Нормалната стойност за начинаещи е 1 секунда, което означава, че буквите ще се сменят на всяка секунда. Ако при тази скорост ви е трудно да следите буквите, можете да я забавите като увеличите паузата примерно на 2 секунди. С времето ще натрупате опит и ще можете да намалите на половин секунда.
Вашата задача е да произнасяте мислено горната буква, долната буква определя коя ръка да вдигнете:
[на руски ез. – П- правая рука(дясна ръка); Л- левая рука(лява ръка); В- вдвоем(двете заедно).
на англ. ез. – L- left hand(лява ръка); R- right hand(дясна ръка); B- both(двете заедно).]
Не е необходимо да вдигате ръцете много високо, ръката трябва да участва само до лакътя в движението. Старайте се през цялото време тялото да остава отпуснато, напрежение е допустимо само в мускулите, участващи в движенията.
В случай на грешка продължавайте да играете, все едно, че нищо не е станало.
Продължителността на играта се определя от времето, което ще ви е необходимо за навлизане в състояние на висока продуктивност. В началото за това ще са ви необходими 10-15 минути, а може би и повече. Постепенно, с натрупването на опит в играта, това време ще падне до 3-5 минути, в зависимост от вашето състояние преди началото на играта.
http://www.newcode.ru/soft/alphabet.html